بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN

آیین نکوداشت حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی

 

این مراسم با هدف نکوداشت سرآمدان استان با همکاری بنیاد نخبگان استان قم و موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)  و دفتر تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان صبح روز 12 آبان  ماه 1401 در سالن همایش های موسسه امام خمینی برگزار شد.

 

 

در این آیین نکوداشت، آیت الله رجبی ریاست محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره )، حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر غلامی رییس محترم مرکز پژوهش های علوم انسانی و اسلامی صدرا، جناب آقای دکتر ظریفیان سرپرست محترم بنیاد نخبگان استان قم، آیت الله  فیاضی رییس محترم هیات مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و نیز اساتید و دانشجویان و مستعدان و مدیران کل استان قم و روسای بنیادهای استانی به صورت حضوری و مجازی شرکت داشتند که به ابعاد شخصیتی دکتر احمد حسین شریفی رداخته شد. این مراسم در شبکه های مجازی بازتاب گسترده ای داشته است.

بنیاد ملی نخبگان، موسسه امام خمینی (ره)، مرکز مدیریت حوزه علمیه، مرکز پژوهش های علوم انسانی و اسلامی صدرا ، مجمع عالی حکمت اسلامی و بنیاد نخبگان استان قم از نهادهای همکار در برگزاری آیین نکوداشت علمی دکتر شریفی بودند.

 

مختصری از زندگی نامه:

حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی، در ۱۷ آبان ۱۳۴۹ هجری شمسی در روستای رزینی از توابع شهرستان نهاوند (استان همدان) دیده به جهان گشود. احمدحسین در ایام پیروزی انقلاب اسلامی، با اینکه نوجوانی هشت‌ساله بود با مشارکت بچه‌های محل در برگزاری مراسم‌ مذهبی و ملی، به‌ویژه بعد از پیروزی انقلاب و تهیه و پخش تصاویر حضرت امام خمینی (ره) برای اهالی روستا، از جمله فعالیت‌های احمدحسین نوجوان بوده است.

احمدحسین پس از پایان مقطع راهنمایی در سال 1364، در حوزة علمیة نهاوند مشغول به تحصیل می‌شود. هوش، ذکاوت و حضور منظم و با جدیت در کلاس‌های درس، در همان ماه‌های ابتدایی چهره‌ای موفق و قابل اعتماد از ایشان در چشم اساتید و دیگر طلاب ایجاد می‌کند؛ به‌گونه‌ای‌که طلبه‌های تازه‌وارد یا آنان که در درس غایب بودند یا مطالب را فهم نکرده بودند، به توصیة اساتید، برای آموزش و رفع اشکال به ایشان مراجعه می‌کردند. بدین ترتیب، پس از یک سال تحصیل در حوزة علمیة نهاوند، وارد حوزة علمیة قم می‌شود.

او در بدو ورود به قم، در مدرسة علمیة رسالت ثبت‌نام می‌کند و به‌سرعت مقدمات را نزد بزرگانی همچون حضرات اساتید عندلیب همدانی، حسینی خراسانی، مدرسی، موسوی اصفهانی،‌ وجدانی فخر، موسوی تهرانی، اشتهاردی، دوزدوزانی و محمدی خراسانی پشت سر می‌گذارد و در کمتر از هفت سال وارد درس‌های خارج فقه و اصول می‌شود.

از سال 1371 به‌منظور طی دورة آموزش‌های عمومی، و البته به‌قصد ورود به رشتة تخصصی دین‌شناسی و مطالعه در حوزة فلسفة دین، وارد موسسة «در راه حق» می‌شود. از سال ۱۳۷۴ نیز وارد دورة تخصصی دین‌شناسی می‌شود که آن نیز بیش از شش سال طول می‌کشد؛ و نهایتاً‌ در سال 1380 این دوره تخصصی را نیز سپری می‌کند.

در دورة دکتری به گرایش فلسفة تطبیقی ورود پیدا کرد و انتخاب این گرایش منجر به تمرکز چندین‌‌ساله بر مباحث فلسفی، مانند فلسفة غرب، معرفت‌شناسی، علم‌النفس، هستی‌شناسی، فلسفه‌های جدید، هرمنوتیک، فلسفه‌های تحلیل زبانی و... شد. یکی از ویژگی‌هایی که از دیدگاه وی ضرورت دارد، الزام و اجبار دانشجویان به مطالعة مفصل و دقیق تاریخ فلسفة غرب است، که به آشنایی با بسیاری از حقایق منجر می‌شود و صحنه‌گردان بسیاری از گرایش‌های جدید در حوزة دین‌شناسی، فلسفة دین و فلسفه‌های مضاف است؛ چراکه برای ورود به فلسفه‌های مضاف به بنیان‌های فلسفی قوی‌ای نیاز است. به این دلیل رشتة فلسفه را انتخاب کرد. در سال 1381 وارد مقطع دکتری رشتة فلسفة تطبیقی شد و در سال 1385 از رسالة دکتری خود با عنوان «معیار ثبوتی صدق قضایا» با راهنمایی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی و مشاورة حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی و دکتر محمد لگنهاوسن دفاع کرد.

در سطوح عالی حوزه، که سطوح اجتهادی است، با روش عقلی، اجتهادی و استنباطی به دستیابی به لایه‌های عمیق‌تری از متون دینی و ظواهر دینی پرداخته می‌شود و طلاب در این مقطع قدم‌به‌قدم و لحظه‌به‌لحظه با حقایق و اطلاعات نو و جدید از دین آشنا می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی در کنار تدریس مباحث کلامی و فلسفی، اخلاقی (فلسفة اخلاق)، فقهی و سیاسی در حوزه و دانشگاه و ارائة سخنرانی‌های علمی در برخی دانشگاه‌های کشور و همچنین برخی از مسئولیت‌های علمی ـ اجرایی، از سال 1372 به تحقیق و پژوهش در زمینة فلسفه، معرفت‌شناسی، کلام، اخلاق، مسائل فرهنگی و اجتماعی، فلسفة دین، فلسفة اخلاق، و فلسفة علوم انسانی اسلامی مشغول بوده‌ و تاکنون مقالات و کتاب‌های متعددی در حوزه‌های یادشده به جامعة علمی و فرهنگی کشور تقدیم کرده‌ است.

ایشان هم‌زمان با تحصیل و پس از فراغت از تحصیل آکادمیک و حوزوی فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزة تدریس و انتقال معلومات و یافته‌های خود به طلاب و دانشجویان داشته‌اند که از جملة آنها می‌توان به تدریس در مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ، مؤسسة امام صادق(ع) ، دانشگاه معارف ، مرکز تخصصی دار‌الهدی ، مجمع عالی حکمت اسلامی و مؤسسة آل یاسین  نام برد.

ایشان از سال 1387 تاکنون بیش از صد‌ها نشست علمی و تخصصی در جمع هزاران نفر از اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مختلف کشور، از جمله دانشگاه‌های (دولتی، آزاد، پیام‌نور یا علوم پزشکی) برگزار کرده‌اند.

ایشان از سال 1376 تا کنون موفق به نگارش 68 عنوان مقاله علمی و تألیف بیش از 29 کتاب شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شریفی طی سال‌های گذشته ضمن فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و دریافت 9 عنوان افتخار و جایزه دارای بیش از 30 عنوان فعالیت‌ها و خدمات اجرایی بوده اند.