در گفتوگو با اعضای هیئتعلمی دانشگاه صنعتیشریف مطرح شد:
طرح شهید احمدیروشن، طرحی مترقی برای توسعه مهارتهای فردی و حرفهای
طرح شهید احمدیروشن در حالی به سمت پنجمین دوره اجرای خود میرود که به دلیل انطباق بر نیازهای واقعی جامعه علمی و پوشش بسیاری از نیازهای این قشر از جامعه در مسیر تخصصی، توانسته با صعودی تصاعدی، جای خود را در جامعه علمی باز کند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ طرح شهید احمدیروشن در حالی به سمت پنجمین دوره اجرای خود میرود که در چهار دوره گذشته توانست با صعودی تصاعدی، خیلی زود جای خود را در بین دانشگاهیان خاصه اساتید جوان و مستعدانبرتر باز کند.
این طرح به دلیل انطباق بر نیازهای واقعی جامعه علمی و پوشش بسیاری از نیازهای این قشر از جامعه در مسیر تخصصی و البته کمک به کسب مهارتهای فردی و حرفهای، امروزه به عنوان یکی از نقاط هدف دانشجویان مستعدبرتر شناخته میشود.
تجربه فعالیت بینرشتهای در هستههای نخبگانی و همکاری با دانشجویان مستعد از رشتهها و دانشگاههای مختلف، همکاری در مراحل اجرای پروژهای واقعی که بر آمده از مسائل واقعی مبتلابه در صنایع و جامعه است، همافزایی میان «دانشجو و استاد» و بین «صنعت و دانشگاه» و صدالبته کسب مهارتهای اجتماعی، افزایش خودباوری، مسئولیتپذیری و تحرک اجتماعی، از مزایایی است که سبب رونق طرح شهید احمدیروشن در جامعه نخبگانی شده است.
در همین راستا، نظرات و دیدگاههای جمعی از اعضای هیپتعلمی دانشگاه صنتعیشریف درباره این طرح را جویا شدیم:
ایجاد فضای رقابتی، عامل موفقیت طرح شهید احمدیروشن است
مجتبی تقیپور؛ عضو هیئتعلمی گروه مکانیک دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نقش مهم این طرح در توسعه فردی و اجتماعی و فضای رقابتی آن، میگوید: طرح شهید احمدیروشن به عنوان یکی از طرحهای مترقی و مناسب بنیاد ملی نخبگان باید ملاکهای داوری سطح بالاتری داشته باشد تا کیفیت پروژههای انجامشده نیز افزایش یابد. از سوی دیگر، در داوری طرحها سنجۀ اصلی باید رفع نیازهای کشور از طریق راههای دانشبنیان باشد.
دانشآموختۀ دانشگاه ایپیاسال تأکید میکند: مسیر اعطای تسهیلات به همکاران حاضر در این طرح باید به نحوی باشد که افراد برای صرف برخورداری از امکانهای مالی، تجهیزات آزمایشگاهی و گرنتهای اعطایی برای حضور در این طرح اقدام نکنند بلکه مهمترین انگیزۀ آنان رفع چالشهای موجود و واقعی کشور و کمک به ماندگاری بیشتر نخبگان و مستعدانبرتر در چرخۀ خدمترسانی به کشور باشد.
پایش مدام فعالیتها، شرط موفقیت بیشتر هستههای پژوهشی است
امیر نورانی؛ عضو هیئتعلمی گروه مکانیک دانشگاه صنعتی شریف نیز با مثبت ارزیابیکردن طرح شهید احمدیروشن، معتقد است: اصل اساسی در این طرح، ایجاد هستههای مسئلهمحور با مشارکت جامعۀ نخبگانی و دانشگاهی کشور است؛ بنابراین حفظ اصول این طرح یکی ار راههای موفقیت است؛ به عبارت دیگر، در مسیر اجرای طرح شهید احمدیروشن نباید چالشهایی که در حوزۀ مقاله به وجود آمد، دوباره ایجاد و نگاه کمّی حاکم شود.
نورانی ادامه میدهد: مهمترین اهداف طرح شهید احمدیروشن باید توانمندی مستعدانبرتر، شبکهسازی نخبگانی، رفع نیازهای کشور و جلوگیری از مهاجرت نخبگانی و مستعدانبرتر باشد؛ با اتکا به اصول شرایط باید به نحوی ایجاد شود که افراد تنها به صرف برخورداری از امکانهای مالی به سمت این طرح ترغیب نشوند.
احصاء طرحهای کلان، راهی برای اثرگذاری بیشتر هستههای نخبگانی
دانشآموخته دانشگاه تورنتو اظهار داشت: یکی از راههای موفقیت بیشتر طرح شهید احمدیروشن، احصاء طرحهلای کلان ملی توسط بنیاد ملی نخبگان و ارائۀ آن به هستههای تخصصی است؛ به عبارت بهتر، این بنیاد میتواند از طریق تعامل و ارتباط با دیگر نهادها و دستگاههای کشوری نیازهای واقعی موجود را به خوبی شناسایی و حول آنها هستههای پژوهشی را در قالب این طرح با سرفصلهای تخصصی ایجاد کند.
عضو هیئتعلمی گروه مکانیک دانشگاه صنعتی شریف تصریح میکند: در برخی کشورها مانند کانادا، انجمنهایی در سطح ملی وجود دارند که نیازهای اصلی کشور را به جامعۀ نخبگان بومی ارائه میدهند و حل این نیازها شرط برخورداری از تسهیلات و حمایتهای ویژه است؛ حتی در این کشورها امکانهایی برای حضور فعال محققان غیرمقیم در طرحهای ملی نیز فراهم شده است تا این افراد نیز بتوانند روی نیازهای واقعی متمرکز شوند.
نقش مهم مدیریت منابع انسانی در هستههای پژوهشی
صابر صالحکلیبر؛ عضو هیئتعلمی گروه برق دانشگاه صنعتی شریف نیز تشکیل تیمهای پژوهشی را یکی از الزامات امروز جامعۀ علمی و دانشگاهی میداند و میگوید: مدیریت نیرویانسانی مهارتی مهم در تیمداری است.
وی اعتقاد دارد: از آنجایی که در تیمهای تحقیقاتی تنوع حوزههای تخصصی و تفاوت سلایق وجود دارد، اصولاً اداره کردن این تیمها نیازمند مهارت بالا در مدیریت است و تبعاً هر چه تیمها بزرگتر شوند، مدیریت نیز سختتر خواهد شد؛ البته نمیتوان انتظار داشت استاد دانشگاه در همۀ حوزههای تولیدی، صنعتی، تجاری، فروش و بازار نیز متخصص باشد. از سوی دیگر، تیمهای تحقیقاتی مسئلهمحور به دلیل نوع پروژهها و واقعی بودن موضوعات، عمدتاً چالشهای جدی در حوزههای یادشده خواهند داشت؛ به همین دلیل حضور افراد باتجربه در کنار تیمها میتواند مکمل حرکت هستهها باشد.
لزوم حضور مدیران باتجربه در کنار هستههای مسئلهمحور
صالحکلیبر اضافه میکند: در بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا که خدمات تخصصی ارائه میدهند، مدیران عمدتاً از دانش فنی بالایی برخوردار نیستند اما در مدیریت نیروهای متخصص و نخبه، توان بالایی دارند.
عضو هیئتعلمی گروه برق دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان میکند: در طرح شهید احمدیروشن نیز میتوان از افراد باسابقه در حوزههای مدیریت که چالشها و مشکلات تیمداری و راههای پیشگیری و مقابله با آنها را بشناسند، بهره برد. این افراد عمدتاً تجربیات بسیاری در راهاندازی استارتآپها دارند و به خوبی با تیمداری در حوزههای علمی و نخبگانی آشنا هستند گرچه خودشان الزاماً فنی نیستند.